آقای خوبم سلام

یا اهل الهدی اجتمعوا

آقای خوبم سلام

یا اهل الهدی اجتمعوا

مطالبه رهبر معظم انقلاب بر حسب این نام گذاری چیست؟!

این که مقام معظم رهبری امسال را سال حماسه اقتصادی، حماسه سیاسی معرفی میکنند از دو منظر قابل بررسی است:

یکی اینکه چرا حماسه؟ ، و دیگر اینکه چرا اقتصاد و سیاست؟؟؟

با توجه به نام گذاری فوق میتوان دریافت که ملت ایران احتمالا در آینده درگیر 2 حادثه خواهد بود که بیرون آمدن از آن با حماسه ملی امکان پذیر است. فشار اقتصادی و فشار سیاسی که تنها راه دست و پنجه نرم کردن با آن و پیروز شدن نهایی با حماسه محقق خواهد شد.

اما منظور مقام معظم رهبری از حماسه چه چیز می تواند باشد که راه حلی برای مشکلات می باشد؟؟ بازنگری بر سخنان مقام معظم رهبری در گذشته و استفاده های ایشون از این کلمه میتواند به ما نکات قابل توجهی را گوشزد کند :

مروری بر گذشته ها:

«در ایام محرّم و صفر ملت عزیز ما باید روح حماسه را، روح عاشورایی را، روح نترسیدن از دشمن را، روح توکّل به خدا را روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را در خودشان تقویت کنند و از امام حسین علیه‏السّلام مدد بگیرند »


« این حماسه‌اى که مردم قم در این چند روز به وجود آوردند و نشان دادند این به خاطر بیدارى این مردم است، نشانه‌ى عمق نفوذ و رسوخ ایمان در این دلهاست والّا دشمن هیچى کم نگذاشته است»....



« با نترسیدن از دنیا از امریکا نباید ترسید و ملت ایران نمی‌ترسد با این روح شجاعت، با این توکل به خدا، با این حماسه و شوری که در اقشار ملت مابخصوص در جوانان ما هست این ملت پیروز خواهد شد به اهداف خود خواهد رسید و دشمنان را به زانو در خواهد آورد هیچ دشمنی نمی‌تواند ملت ایران را از پیمودن این راهی که اسلام در مقابل او گذاشته است باز دارد فقط این نکته را بایستی به یاد داشت که مثل علی‌بن‌ابی‌طالب از کثرت دشمن نباید هراس داشت»


« هشت سال مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه میتواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد یعنی دفاع مقدس مظهر حماسههاست، مظهر معنویت و دینداری است، مظهر آرمان‏خواهی است، مظهر ایثار و از خودگذشتگی است، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومتاست، مظهر تدبیر و حکمت است»


« در همان سال 58 و 59 هم مردم قم هم مردم تبریز حماسه آفریدند نه فقط حماسه‌ى آمدن توى میدان و مشت گره‌کردن بلکه حماسه‌ى معنوى، حماسه‌ى شعور، حماسه‌ى تحلیل درست. »


« ...در میدانهای خطر بی‌محابا پیش می‌رود و حماسههایی خلق می‌کند که گویی افسانه است این‌قدر از ذهن مردمِ امروز دور است .»


 این تنها برخی از مجموع سخنان رهبر معظم انقلاب می باشد که با توجه کوچک میتوان دریافت آنچه به واقع در روح حماسه قرار دارد علاوه بر شدت وصلابت، روح ایمان و معنویت و توکل به خدا می باشد. و آنچه حماسه می آفریند به شکلی است که در باور ها نمیگنجد.


بررسی سخنان شهید مطهری در این زمینه نیز می تواند گواه این قضیه باشد:


ایشان میفرمایند: حماسه ای مقدس است که دارای روحیه عدالت خواهی، و حق طلبی بوده و در فضای تاریک، استبداد و ستم جامعه واقع شده و در آن رشد و بینش نیرومند که مافوق منطق افراد عادی و عقلایی جامعه است، وجود داشته باشد.


 در جایی دیگر نیز معنی تعلیمات اسلام(زهد، توکل، توسل، شفاعت، انتظار فرج) را حیات بخش و حماسه ساز معرفی می کند:

«توکل در قرآن یک مفهوم زنده کننده و حماسی است یعنی هر جا که قرآن می‏خواهد بشر را وادار به عمل کند و ترسها و بیم ها را از انسان بگیرد، می‏گوید نترس‏ و توکل بخدا کن تکیه ات به خدا باشد و جلو برو، تکیه ات بخدا باشد و حقیقت را بگو، بخدا تکیه کن و از کثرت انبوه دشمن نترس.» احیای تفکر اسلامی ص 38

با تعبیرات فوق می توان دریافت آنچه می تواند ملت را از آماج احتمالی مشکلات سیاسی و اقتصادی که از جانب دشمنان و بدخواهان هدایت میشود، برهاند و پیروز و سربلند گرداند همان افزایش بینش اسلامی، توکل، توسل و ... به معنای اصیل خویش می باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
منتظر 2 فروردین 1392 ساعت 01:12

عالی عالی عالـــــــــــــــــــــــــــــی ! مثل همیشه!
خیلی زیبا بود! باید چند بار بخونمش تا یادم نره! منتظر نوشته های بعدی هستم

هان؟؟؟
واقعا؟؟؟
ممنون عزیزم .شما تعریف ما رو نکنی کی تعریف کنه؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد